08th feb2011

LIFT conference en omgaan met het niet aanraakbare

by Irene van Nispen Kress

250×250lift11_0.pngAfgelopen week heb ik mij weer laten inspireren op de LIFT conference in Genève.
Creativiteit en nieuwe technieken te over. Wat meer het probleem lijkt is hoe deze op een goede manier te implementeren. In de werkomgeving, in de cultuur, in de samenleving.
De oudere generaties denken in hiërarchieën, de jongere in netwerken.
De ouderen hebben de macht veelal en vinden het zeer bedreigend deze oude manier van denken los te moeten laten.
Zij snappen ook simpelweg niet dat er dmv netwerken een mogelijkheid zou kunnen zijn op een bestuurbare samenleving. Mede dankzij het feit dat er nog weinig ervaring mee is en de hiërarchieën al eeuwenlang hun verschillende verschijningsvormen hebben. Op LIFT11 had Ben Hammersley editor van WIRED magazine het hier o.a. over. Hij had het ook over het wegvallen van afstand en hoe lastig dat is voor velen: Afstand was altijd een bepalende factor, het verhelderde het verschil tussen ‘wij’ en ‘zij’. Wij zijn hier en zij zijn daar.
Nu ontstaan er nieuwe culturen op grond van gedeelde interessen. We zouden meer geïnteresseerd moeten zijn in een culturele benadering, dan een benadering die zich vooral bezig houdt met indeling van grondgebieden.

Watch live streaming video from liftconference at livestream.com

Omgaan met het onaanraakbare

Elk jaar zijn er diverse workshops. Ik heb dit jaar meegedaan aan “Walking the edit” waar je een film kon maken met je iPhone, zonder gebruik te maken van de camera… Het gaat hier om een non lineaire manier van een verhaal vertellen met gebruik van meta-data van al eerder gemaakt video- en audiomateriaal. De software op de iPhone pikt via de satellieten meta data op van videomateriaal dat aan die bepaalde locatie is verbonden dmv meta data. De lengte en breedtegraad in de tijd wordt bekeken gedurende een wandeling, waardoor zich een film kan opbouwen. Je kunt de film dus beïnvloeden door de richting waarin je loopt en hoe snel je je verplaatst. Hoe hoger je snelheid, hoe korter je videofragmenten. Het is in feite spelen met het geheugen van een bepaalde plek. Een heel wonderlijke ervaring. Elke keer als je een bepaald parcours loopt, krijg je weer een andere film aangezien je nooit op precies dezelfde plek bent met dezelfde snelheid en er dus steeds andere bestanden worden aangesproken. Dit kunnen bestanden zijn van die buurt, maar het kan ook zijn dat er geen meta data aangesproken kunnen worden van bestanden die over de locatie gaan die werkelijk dichtbij is. Zodat je tijdens een wandeling in New York, materiaal uit Parijs kunt krijgen in je film. Het kost enige moeite het te begrijpen. Niet alleen de techniek erachter, maar het is zo gek te maken te hebben met al die dingen die je niet kunt zien en aanraken. Dat je niet gewoon een film maakt van het gebouw waar je voor staat of de personen die bij je zijn, maar dat je nu een film samenstelt door beelden en geluiden op te pikken die ‘in de lucht hangen’. Op die plek ge-geolocaliseerd.
Als alle data in de toekomst nog beter wordt georganiseerd en er een ‘intelligentie’ aan video wordt toegevoegd door filtering op beeldherkenning, stemherkenning en thema, dan wordt er echt verschrikkelijk veel mogelijk. Nu raakt ook nog veel meta data kwijt tijdens het werken met editing programma’s als Final Cut Pro e.d. omdat niet alle data wordt behouden tijdens alle ‘vertalings’ processen naar de verschillende bestandsformaten.
Het wordt nog flink anders, video in de toekomst…

11 Responses to “LIFT conference en omgaan met het niet aanraakbare”

  • Walking the Edit sounds fascinating. Must try it out. You’re so right about video. Interesting discussion about video and the Huffington Post. http://adage.com/digitalnext/post?article_id=148752

  • Fascinerend! Een andere manier van denken en omgaan met de buitenwereld, die totaal nieuwe aspecten van communicatie blootlegt. Is dat alleen een iPhone programma dat dit kan?
    Heerlijk dat je dit hebt meegemaakt, hoop dat je hebt genoten.

  • @ Jonathan Thanks for the link! Yes, there sure is going to change a lot. I also think that new kinds of video, like intelligent filtering and the use of meta data, must be and will be a thing for professionals. Now the trend is more ‘anyone can make a video’. I would like to see a more professional way of thinking added.

  • @Els Fascinerend is het zeker. Het is nog een techniek in beta. Volop in ontwikkeling en nog lang niet klaar voor de consumentenmarkt.
    Deze ontwikkelaar probeert het uit op zijn iPhone. In Nederland zijn ze er ook mee bezig, in de Waag heb ik gehoord. Er zal vast ook wel op android gewerkt worden, zodat het er ook voor andere systemen komt, maar dat is nog toekomstmuziek.

  • Yes, I think we will see more compact storytelling where a short video is used either to capture a thought or a conversation or used as a kick-off for a larger discussion. It complements the sort of video you see on the conference sites. That is my critique on TED.com. Great ideas, but what happens next. How will then spread and who is tracking what works and fails. I’m doing a little of this in my own way, e.g. http://www.vimeo.com/19113397

  • @Jonathan I looked at some of your films at Vimeo and think it is very interesting.

  • Wellicht dat we in de toekomst niet eens meer het onderscheid maken voor video, maar dat het ‘gewoon’ bewegend beeld is. Dat het daarmee samen zal gaan met stilstaand beeld, teksten. Ik ga er vanuit dat we in de toekomst steeds meer de mixvormen gaan zien waarbij het onderscheid tussen media wegvalt.

    Tekst op een webpagina ziet er als tekst uit omdat het beperkt getoond wordt. Zou het helemaal opgaan in de achtergrond en rest van de content, dan wordt het deel van die content. Die kant gaan we razendsnel op.

    Dit is een mooi voorbeeld http://interactive.nfb.ca/#/outmywindow/

    NFB interactive doet veel van dit soort projecten.

  • @ Marco Heel gaaf Marco! Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt. Ik zou er wel meer mee willen. Weet jij wie er in Nederland mee bezig zijn?
    NFB is Canadees toch?

  • @Irene: ik zou niet weten wie er in NL mee bezig is. Voor mij heeft een blog ook die mengvorm, alleen is het qua presentatie nog niet optimaal. Maar zoals NFB het doet, er zijn wat technische issues, check:
    http://melodiefabriek.nl/2011/01/de-vertelvorm-voor-documentaires-wordt-interactief/

    Voor mij komt het neer op het vertellen van een verhaal aan de hand van een theme en daarvoor alle media inzetten. Eigenlijk zou een blog dat kunnen doen. De navigatie van het blog zorgt voor de onderdelen, de play forward knoppen.

  • @Marco Ik ben heel erg geïnteresseerd om met dit soort dingen te werken. Storytelling in de breedste zin van het woord. Ik wil ook kijken wat bedrijven ermee kunnen. Ben in de aftastfase.

Trackbacks & Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *